Człowiek kupuje oczami

Jakiś czas temu wpadłem na „świetny” pomysł, który od razu postanowiłem przedyskutować z osobą będącą od lat w biznesie.Pomysłów może być miliony, pomińmy cały fakt, że są lepsze są gorsze. W każdym bądź razie nie to będzie tematem moich dalszych wywodów, więc nie musisz się nad tym skupiać.Pomysł był następujący otwieramy Kebab w małej miejscowości (od 15 000 do 20 000 mieszkańców).

Argumentowałem „jeszcze nie ma konkurencji”, „jedyna alternatywa fast food’owa to zapiekanki”… Czyli retoryka była dość silna, ale do dopracowania.

Zaczęliśmy liczyć koszty, robić SWOT’y i inne które miały dać nam odpowiedź czy „nas stać” i czy da się na tym zarobić”, w „jaki sposób” i oczywiście w „jakim czasie”.

Wtem pomiędzy wierszami padło stwierdzenie – „Koniecznie musimy zatrudnić Araba i wynająć mu mieszkanie skoro nie ma nikogo na miejscu.”

Warzywa

Hmmm…. Pierwsze pytanie jest następujące: „Czemu tak? Przecież mam kilka fajnych osób które po szkoleniu mogłyby fantastycznie się w tym odnaleźć, a są na miejscu i nie generują nam dodatkowego funduszu na inwestycje w postaci najmu lokalu.”

Odpowiedź była prosta, wtedy jeszcze nie aż tak do końca „Habibi, ludzie jedzą w pierwszej kolejności oczami, nawet jeżeli Polak będzie robił świetny kebab, nie przyciągnie tylu ludzi jak ktoś kto jest z tym utożsamiany, nazwijmy to kulturowo”

I tutaj zapaliła mi się lampka. Faktycznie ludzie są wzrokowcami i nawet sam miałem awersję gdy widziałem, że Polak serwuje jedzenie w budce z kebabem.

Za przeproszeniem, nawet super funkcjonalne pudełko do przechowywania termicznej żywności nie sprzedaje się tak jak pięknie opakowane łajno byka (nie przesadzam tutaj dowód pod linkiem: http://wyborcza.pl/1,75477,17155466,30_tys__ludzi_kupilo_kupe_w_ladnym_opakowaniu__Producent.html )

Z czego wynika taka kolej rzeczy?

okoPrawdopodobnie każdy z czytających słyszał chociaż raz w życiu od jakiejś „mądrej głowy”, że człowiek wydaje ocenę nt. drugiej osoby w zaledwie kilka sekund. Tak też słyszałem to wiele razy, czasem w wersji 3 sekundowej czasem 5 itd. Nie jest kwestią najważniejszą ile czasu potrzebujemy, ale to że faktycznie tak jest. Niestety nie jest to nic odkrywczego, jest to jedna z gałęzi psychologii, określana jako psychologia poznawcza, zamiennie zwana kognitywną. Pozwólcie, że postaram się wam streścić co oznacza ten ciekawie brzmiący dział psychologii. Otóż dziedzina ta zajmuje się problematyką, która odpowiada na pytanie jak człowiek postrzega otaczającą go rzeczywistość. Jak tworzy tą rzeczywistość a w konsekwencji jak wpływa to na nasze zachowanie.

definicja  Postaram się to zobrazować.

Wyobraźmy sobie, że akurat mija nas cała grupa (około 15 osobowa) mężczyzn, którzy są jednakowo ubrani, na szyjach mają szerokie pięknie opasane szaliki w kolorach koszulek, każdy w ręce nosi buteleczkę i w pewien specyficzny dla tej grupy osób sposób, śpiewają piosenki w których da się usłyszeć przekleństwa o których nawet jeszcze nie miałeś pojęcia.

Jak uważasz kogo mijasz?

Jak uważasz lepiej obok nich przejść czy ominąć drugą stroną?

Podejrzewam, że każdy z czytających, a może inaczej, lwia część odpowiedział dokładnie tak samo – > są to kibice -> raczej wolał bym ich ominąć

Dokładnie taki schemat rozpoznaje wyżej wymieniona nauka. Człowiek mógł powiązać stare wspomnienia o kibicach, zebrać ich w pewną grupę a w konsekwencji wyminąć dotrzeć bezpiecznie do domu.

Ten sam schemat przekłada się dokładnie na sprzedaż i produkty.

 exclamation22 Ważne aby pamiętać o:

– odpowiedniej prezentacji swojej osoby (min. dress code)

– odpowiednim przygotowaniu materiałów z własną identyfikacją, która będzie również budowała świadomość marki w oczach konsumentów

– zadbaniu o estetykę dostarczonych maili

ładnych zdjęciach produktów

I Wszystkim innym co zostaje dostarczone zamiast samego produktu do przyszłego odbiorcy.

Serwis społecznościowy o sprzedaży i negocjacjach.

1 komentarz
  1. […] Patrzeć się w oczy […]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SalesMan Sprzedaż i Negocjacje ©2018

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account