Wywiad z Aleksandrem Banachem "Employer i presonal branding"

Wywiad z Aleksandrem Banachem “Employer i presonal branding”

Aleksander Banach posiada 9-cio letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami i rekrutowaniu kandydatów na kluczowe stanowiska. 6 lat współpracy z sektorem IT sprawił, że dziś świetnie rozumie jak znaleźć, zaangażować i zatrzymać dobrego pracownika.

W swojej pracy zawodowej wielokrotnie tworzył i realizował strategie biznesowe i marketingowe. Dziś łączy tę wiedzę w NMS Agency, której jest twórcą, opracowując strategie employer brandingowe dla najważniejszych graczy na rynku.

7 lat doświadczenia w branży mediowej i reklamowej wykorzystuje do tworzenia kreatywnych sposobów i alternatywnych kanałów pozyskania pracowników. Wielokrotnie występował jako prelegent na konferencjach poświęconych reklamie internetowej. Swoją wiedzę pogłębia na szkoleniach z zakresu planowania mediów internetowych oraz warsztatach Employer Brannding’owych.

Zapraszamy do lektury wywiadu!

1. Jeżeli poznamy Pana karierę zawodową, możemy stwierdzić, że niewątpliwie jest Pan handlowcem z krwi i kości. Od 1,5 roku jest Pan również Founderem NMS Agency a od 7 miesięcy It House. Co sprawiło, że zdecydował się Pan otworzyć własny biznes?

Zdecydowałem się na własny biznes ponieważ od zawsze chciałem realizować własne pomysły i być niezależny w wyznaczaniu kierunków biznesowych. Pierwsza firmę outsourcingową otworzyłem w 2010 roku wraz z dwoma wspólnikami. Zauważyliśmy, ze branża IT bardzo prężnie się rozwija. Dodatkowo usługi można będzie sprzedawać odbiorcom z zagranicy. Początki nie były jednak łatwe. Nie mogąc pochwalić się żądnym dorobkiem czy doświadczeniem było nam ciężko zdobyć pierwszych klientów. To zadanie należało do mnie. Musiałem korzystać z różnych, tez prywatnych kontaktów i dostosować techniki sprzedaży do zupełnie innych odbiorców niż Ci z którymi miałem do czynienia w mojej poprzedniej branży (media/bankowość). Zajęło to kilka lat ale udało nam się odnieść sukces. Myślę, że głównie dzięki determinacji, zaangażowaniu i wierze, ze musi przyjść. Po kilku latach Team Connect stał się prężnie rozwijająca się agencja pośrednictwa pracy z obszaru IT i cenionym na rynku brandem. Po pierwszych sukcesach przyszła refleksja i pytanie jak powinienem pokierować swoim potencjałem aby sięgnąć po więcej. Zauważyłem ze nie wykorzystuje kompetencji marketingowych, które udało mi się rozwinąć w poprzedniej pracy. Otworzyłem NMS Agency gdzie zacząłem oferować usługi z zakresu Employer Branding, opiekę nad wizerunkiem w sieci oraz narzędzia wspierające procesy rekrutacji takie jak video rekrutacja, kampanie w mediach społecznościowych, asystentów rekrutacji -aplikacje która ułatwia kandydatom uzyskanie informacji o stanowisku oraz redukuje koszty rekrutacji. To był strzał w dziesiątkę. Employer Branding jest czymś czego potrzebuje każdy przedsiębiorca. Jest uniwersalny mimo ze dokładnie każda usługa musi być uszyta na miarę i poprzedzona odpowiednia analiza. Tu ważna jest jakość i elastyczność. Czasem musimy zmieniać usługę z dnia na dzień gdy okazuje się ze sytuacja polityczno- gospodarcza lub inne czynniki zmieniły się dość nagle. Postanowiłem odejść z Team Connect. Sprzedałem udziały i chwile później urodził się w mojej głowie pomysł na IT House. Nauczony doświadczeniem postanowiłem najpierw zbadać reakcje na potencjalne nazwy nowej firmy zanim podjąłem ostateczna decyzje. IT House to Software housem, który dostarcza oprogramowanie i aplikacje również na rzecz NMS. Te 2 biznesy tworzą idealna całość, działają w synergii. Dzięki takiej kombinacji nie muszę martwić się o jakość uslug oferowanych przez moje firmy. Moi podwykonawcy są expertami i są niezawodni. Nie współpracuje już z ludźmi, na których nie mogę liczyc. To dobry moment dla NMS i IT House. Musze jednak pozostać czujny na zmiany w branży – rozważam różne modele biznesowe oraz sprzedażowe. Wkrótce wprowadzimy pakietowe sety usługowe, pozwalające klientom obniżyć koszty związane z obsługa Mediowa i umożliwiające wspieranie także mniejszych przedsiębiorców.

2. Czy doświadczenie handlowca według Pana pomaga w prowadzeniu własnej firmy?

W życiu wszyscy trochę jesteśmy ‘handlowcami’, wiec można powiedzieć ze każdy z nas ma większe lub mniejsze doświadczenie w tym zakresie. Wszyscy kreujemy wizerunki i staramy się o odpowiedni odbiór tego kim jesteśmy i co robimy w życiu. Praktyka czyni mistrza wiec zdecydowanie prowadzenie firmy i kombinowanie w obszarze sprzedazy powoduje ze stajemy się coraz lepsi. Zanim otworzyłem własne działalności byłem sprzedawca przez około 10 lat. To ogromny bagaż doświadczeń. Sprzedawałem najróżniejsze produkty – od kredytow, kart, kont i reklam po ludzi – deweloperów, programistów, project managerów. Nikt nie będzie lepiej czuł produktu lub usługi niż jego autor. Postacie takie jak Steve Jobs czy Mark Zuckeberg są dobrym przkladem. Czy to oznacza ze najlepiej własny produkt sprzeda tylko producent? Nie koniecznie. Aby tak się stało producent musi być równocześnie liderem, wizjonerem, musi mieć pomysł na model operacyjny, rozumieć zawiłości w obszarze rozliczeń po i odpowiednio zarzadzac ryzykami. Jobs miał to wszystko. Wszyscy pamiętamy wystąpienia promujące nowe produkty Appla. To było coś unikalnego. Kazde kolejne próby korzystania z tej formuły było jednak już tylko mierna imitacja. Każdy z nas musi znaleźć model dostosowany do rynku, odbiorców, produktu i środowiska. W pierwszej kolejnosci musimy zanalizowac swoj wlasny potencjal, swoje sine i slabsze strony. Jako prężny zespoł handlowy nie widzę już 20-letnich yuppie. Wole postawić na rozsądnych i szanujących klienta expertow oraz czestszy bezpośredni kontakt z klientam. Sam cały czas sprzedaje swoje usługi. Zaczynam od zrozumienia potrzeb i bolączek klienta. Dziś uśmiecham się na wspomnienie gdy jako handlowiec pisałem raporty ze sprzedazy. Zadziwiające ze można było budować strategie sprzedażowe oparte na czymś takim. Dzis sprzedaż to wizja, personalizacja i jakość. Dbanie o wizerunek swój i usług jakie oferuje to ważny element mojej codzienności. Aspiruje do bycia autorytetem w branży Employer Branding wiec nie mogę pozwolić sobie na jakiekolwiek niedociągnięcia. Wszystko muszę mieć pod kontrola. To jeden z kosztów które place w zamian za rozwój biznesu.

3. Czy firma It House i NMS się uzupełniają, czy są to dwa odrębne projekty?

Taki był zamysł od samego początku. Firma NMS specjalizuje się w Employer Brandingu oraz marketingu rekrutacji online. Aby świadczyć takie usługi niezbędne są kompetencje techniczne takie jak usługi programistyczne, tworzenie grafiki bądź projektowanie stron uwzględniając UX. Dlatego postanowiłem założyć firmę ITHouse, która oferuje usługi IT dla klientów NMS i nie tylko. Klienci mogą oczekiwać kompleksowej usługi EB, która zawiera stworzenie strategii, zakup mediów oraz kreacji lub tylko stworzenie kreacji lub strony www.

4. Co sprawiło, że sfocusował się Pan na temacie employer brandingu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie muszę zdradzić trochę prywatnych aspiracji. Miałem zamysł aby znaleźć produkt, który będę mógł oferować szerokiemu spektrum odbiorców ale który będzie niszowy w swej indywidualności. Employer Branding ma do tego element kreatywności, który jest podstawa wszystkich moich działań. Nie lubię schematycznych rozwiązań i powtarzalnych czynności. Zauwazylem, że usługi z zakresu budowania wizerunku maja ogromny potencjał rozwojowy w Polsce. Stalismy się mekka centr usług wspólnych dla ogromnych brandów europejskich, azjatyckich, amerykańskich. Mamy niskie bezrobocie; rynek pracownika. Martwi tylko chwiejna obecnie sytuacja polityczna. Rynek pracownika notujemy nie tylko w sektorze IT, ale również w finansowych czy fmcg. Kandydaci są wiec coraz bardziej wymagajacy. Oczekuja więcej informacji o przyszłym pracodawcy oraz szybkiej informacji zwrotnej. Informacje zawarte w ogłoszeniach o prace to obecnie zdecydowanie za mało aby przyciągnąć wartościowego kandydata. Firmy które wdrażają narzędzia oferowane przez NMS to nowoczesne brandy, które rozumieja ze wizerunek to jeden z najważniejszych i najcenniejszych assetow spółki. Bazujemy na najróżniejszych badaniach, trendach i narzędziach aby reagować na bieżąco na to co dzieje się na rynku. Dziś Kandydaci zanim podejmą decyzje o aplikowaniu chcą poznać biuro w którym będą pracować, ludzi, wyczuć atmosferę. Ważna jest dla nich odległość od potencjalnego miejsca pracy o ile nie jest to popularna obecnie formuła pracy zdalnej. Mlodych interesują tez działania CSR-owe firmy oraz benefity. Brand jest jednak najważniejszym i pierwszym magnesem przyciągającym pracowników i klientów. Bieguny tego magnesu mogą zmienić się w ułamku sekundy jeśli za wczasu nie zadbamy o odpowiednia ochronę wizerunku naszej firmy.

5. Czy rynek potrzebuje takich usług, czy jest to kolejny krótkookresowy trend?

Termin Employer Branding istnieje od 1996 roku ale mimo to mam wrażenie ze potrzebuje jeszcze chwili aby zaistniec w masowej świadomości. EB jednak silnie się teraz rozwija w związku z rosnącymi potrzebami rynku pracy. Firmy przeważnie wystawiają się na targach pracy, próbują współpracować z uczelniami wyższymi. Do tego maja swoje często przestarzałe strony internetowe i nic więcej w kwestii wizerunku nie robią. Nie rozumieją tez ze kiepskie place i nieodpowiednie traktowanie pracowników wpływa bardzo negatywnie na postrzeganie ich marki. Bez działań w sieciach społecznościowych oraz na stronach karier takie próby mogą okazać się strata czasu i pieniędzy. Rynek pracy jest bardzo konkurencyjny. Polacy są tez zdolni, dobrze wykształceni, inteligentni, ambitni i zdeterminowani. W związku z tym tez i wymagający. Jeśli oferty nie spełniają ich oczekiwań, wyjeżdżają za granice bez większych skrupułów w poszukiwaniu bardziej ambitnych i lepiej płatnych ofert. Ostatnio zauważamy tez ogromny napływ pracowników z zagranicy – ze wschodu Ukraińców i Białorusinów ale tez pracowników z Indii oraz pozostałej części Europy.

6. Czy aby robić dobry employer branding, powinna go uzupełniać również działka technologiczna?

Zdecydowanie tak. Budowanie dobrego Employer brandingu to nie tylko stoiska na targach pracy i profile społecznościowe. To interaktywne filmy Video prezentujące firmę oraz pracowników. To gry rekrutacyjne w sieci które angażują przyszłych kandydatów. To tez interaktywne strony poświęcone karierze w firmie. Do tego potrzebne jest odpowiednie zaplecze technologiczne. Wkroczyliśmy już w erę pokolenia Millennialsów i Zetek, którzy informacje zdobywają w sieciach społecznościowych, głównie za pomocą smartfona. Zawsze dostosujemy kanały do grupy odbiorców z która mamy do czynienia.

7. Czy aby znaleźć dobrego handlowca potrzebny jest employer branding czy jest on skierowany na zupełnie inne stanowiska?

W czerwcu 2017 w Polsce ukazało się 170 tys głoszeń o prace. Większość dotyczyła branży IT oraz stanowisk handlowych. Firmy poszukujące takich kompetencji powinny zadbać o swój EB bo konkurencja jest obecnie ogromna i jak wiadomo – nie śpi! 🙂

8. Jakie rzeczy są w stanie przyciągnąć uwagę handlowców do zaaplikowania do nowej firmy?

Persony najczęściej korzystają z promowania się w mediach społecznościowych, promocji swojego Contentu na Youtubie oraz blogi. Uważam ze są to najskuteczniejsze formy dotarcia a zarazem nie wymagające dużych budżetów.

Portale pracy wciąż królują ale kandydaci coraz częściej poszukują pracy jak LN, Goldenline a nawet na forach FB. Ciekawym trendem są programy poleceń oferowane przez pracodawców swoim pracownikom, którzy w momencie zatrudnienia poleconej osoby zostają wynagradzani finansowo. Persony najczęściej korzystają z promowania się w mediach społecznościowych, promocji swojego Contentu na Youtubie oraz blogi. Uważam ze są to najskuteczniejsze formy dotarcia a zarazem nie wymagające dużych budżetów. Firmy maja większe możliwości począwszy od promocji poprzez profesjonalne filmy video, reklamę banerowa, konferencje, targi pracy, aplikacje mobilne po kampanie outdoorowe. Możliwości jest bardzo dużo.

9. Employer branding a personal branding, czy działa to również w drugą stronę? Jak powinien być postrzegany, gdzie się reklamować i prezentować nowoczesny handlowiec?

Forma promocji jest i musi być inna. Pierwszym powodem jest różnica budżetów jakim dysponuje ‘persona’ vs. firma. Persony najszczęściej promuja się w mediach społecznościowych, na Youtubie i innych streamach oraz bloguja. Te niskobudżetowe formy promocji są jednoczesnie bardzo skuteczne i nie wymagaja wiekszych umiejetnosci technicznych. Firmy potrafia przeznaczac ogromne kwoty na promocje swojego brandu i uslug. Stac je na profesjonalne filmy video, reklamę banderowa, konferencje, targi pracy, aplikacje mobilne, kampanie outdoorowe. Możliwości jest bardzo duzo.

10. Ostatnie pytanie z serii “Kim jest dobry handlowiec?”. Jeśli mógłby Pan powiedzieć na sam koniec jako doświadczony menedżer jedną umiejętność, która jest niezbędna i najważniejsza w pracy na stanowiskach sprzedażowych?

Kim jest dobry handlowiec? Twoim najlepszym przyjacielem. Czekasz na spotkanie z nim i cieszysz się, gdy widzisz ze właśnie dzwoni. Czy jest to wykonalne? – Jest.. Czy znajdziesz takiego handlowca? – Z tym będzie trudniej. Umiejętność słuchania to jedna z najważniejszych cech. Tylko odpowiedni balans pomiędzy zadawaniem pytań a słuchaniem doprowadzi do tego, co chcemy uzyskać, czyli sprzedaży. Kiedyś zastanawiałem się czy odbiorca potrzebuje mojego produktu lub nie. Dziś już tego nie robię. Jest masa klientów, która chce kupić produkt w praktyce wcale go nie potrzebując. Nie wpadniesz na to, czy może kupi bo chce zaimponować sąsiadowi z którym ściga się od lat albo ma jakiś prywatny sentyment. Handlowiec powinien znac produkt, ktory oferuje – być expertem i umiec profesjonalnie doradzic jesli klient nie jest biegly w temacie. Powinien umiec wychwycic odpowiedni moment – zbudowac potrzebe i emocjonalne napiecie, poniewaz kupujemy glownie pod wplywem impulsow emocjonalnych. Jesli klient naprawde nie jest zainteresowany – odpuszcajmy. Od takiej osoby mozemy natomiast postarac sie o kontakt do innego potencjalnego klienta.

Masz pytania do autora? Interesują Cię jego artykułu? Śledź Aleksandra na jego profilu @aleksander-banach

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2020

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account