Czy strona internetowa firmy wpływa na sprzedaż?

Strona internetowa wielu przedsiębiorcom jest do dnia dzisiejszego obca, jednakże z roku na rok sukcesywnie wzrasta liczba firm posiadających swoją wizytówkę w internecie. Wielu przedsiębiorców stawia sobie pytanie “czy posiadając stronę internetową, mogę wpłynąć na sprzedaż?”. Podpowiadamy – TAK.

Z tego artykułu dowiesz się:
– Czy strona internetowa może zwiększyć sprzedaż
– Jakie cykle sprzedaży występują w segmencie B2B
– Co i w jakiej branży powinniśmy umieścić na stronie www

Cykle sprzedaży B2B:

Każdy możliwy zakup w sektorze B2B przebiega w czterech etapach. Istnieją różne elementy składowe tych etapów, które pozwalają nam określić, który klient najbardziej “rokuje”. Strony internetowe wpływają z największą mocą na pierwszy z nich.

I. Etap badania dostawców:
Klient przeprowadza niezależny research. Szuka różnych dostawców, rozwiązań, technologii, metodologii.

II. Etap badania produktu:
Poszerzanie wiedzy produktowej poprzez content, jak również artykuły, opinie etc..

III. Etap biznesowy:
W miarę zbierania informacji, w końcu następuje czas rozmów handlowych. Zazwyczaj w szranki stają 2-3 firmy konkurencyjne, z którymi skontaktuje się zainteresowany. Następnie oceni, zweryfikuje i sprawdzi wartość biznesową, która najlepiej odpowiada jego działalności.

IV. Etap polityczny:
Czyli ostatni etap jakim jest decyzja o wyborze dostawcy. Polityczny, ponieważ na decyzję wpływa wiele różnorodnych uwarunkowań.

 

Jest zatem oczywiste, że na każdym z tych etapów strona internetowa będzie miała inne znaczenie. Jak wspomniane zostało powyżej – najważniejszy jest moment research’u, jednak nie oznacza to, że w późniejszym czasie nasza witryna internetowa będzie miała mniejszy wpływ. W etapie biznesowym i politycznym kadra menedżerska również oceni naszą firmę po stronie www, ponieważ jest ona pierwszym miejscem, z którego można zaczerpnąć informacje, pomijając już materiały zebrane przez zakupowca.

 

 

Badania przeprowadzone  w USA pokazują wpływ stron internetowych w odniesieniu do powyższych etapów:

Pytanie jakie zadano uczestnikom badania brzmiało: “Czy strona www ma wpływ na selekcję dostawców?” 61% uczestników badania stwierdziło, że jej posiadanie przyczynia się do ich ostatecznej decyzji, 37% uznało nieznaczny jej wpływ, jedynie dla 2% badanych nie miało to żadnego wpływu. Ponadto wskaźnik ten był niemal identyczny na każdym poziomie zatrudnienia od specjalisty do top managementu!

Jakie elementy witryny internetowej najlepiej wpływają na wybór dostawcy i czy różnią się w zależności od branży?

Bankowość, IT, consulting otrzymały zbliżone opinie i były to: case study, porównanie oferty z konkurencją przeprowadzone przez niezależnych analityków oraz pozytywny PR w tym artykuły w prasie.

Moda i rozrywka również miały podobne oceny. Design strony internetowej, możliwość porównania cen, recenzje klientów.

Produkcja i opieka zdrowotna po równo: design strony, opinie klientów, case study, PR, informacje prasowe.

Rząd indywidualnie wyróżnił się w 3 aspektach, tutaj przeważały aktualności na stronie i archiwa, druki do pobrania i manuale.

Czy każda firma musi mieć swoją stronę internetową?

Zdecydowanie nie. Samo określenie “każda” byłoby konkluzją zbyt generalizującą. Dla przykładu – sklep pod blokiem raczej nie będzie potrzebować własnej strony www. Zgoła inaczej sprawa będzie się mieć w przypadku firmy doradczej, mimo, że również może być działalnością jednoosobową. Podsumowując – strony www to nie wszystko, ale w większości przypadków może być naszym najlepszym sprzedawcą.

Masz pomysł w jakich branżach/rodzajach działalności itp nie potrzebna jest własna strona www, daj znać w komentarzu.


Wyniki badań do pobrania w raporcie: DiscoverOrg  “WHY DIDN’T THEY BUY?”

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2019

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account