Grillowanie Zuckerberga – krótka analiza przesłuchania

W nocy z dnia 10 na 11 kwietnia, dwie połączone komisje senackie Stanów Zjednoczonych, Wymiaru Sprawiedliwości oraz ds. Handlu, Nauki i Transportu, przesłuchały CEO firmy Facebook. Informacje o zeznaniach Zuckerberga rozeszły się w klimacie firmy – w pierwszej kolejności to właśnie internauci poinformowali świat poprzez wyprodukowanie niezliczonej liczby memów. W dniu wczorajszym miałem okazję obejrzeć przesłuchanie Zuckerberga na własne oczy, co pozwoliło mi na wyciągnięcie kilku wniosków. Będą one całkowicie subiektywne. Zapraszam zatem do czytania i dyskusji, chętnie się dowiem jak wyglądało to z Waszej perspektywy.

Sposób zachowania i wygląd

Warto przypomnieć jaką rolę pełni Senat w USA. Jest to rola ustawodawcza, wszyscy członkowie są wybierani na kadencję sześcioletnią. Większość z reprezentantów zasiada w nim od wielu lat. Temat rozmowy od początku był kierowany na problematykę zasad prawnych, którymi kieruje się firma Facebook oraz w jaki sposób podąża za rozwiązaniami zapisanymi w konstytucji i ustawach, choć właściwie – jak prawo podąża za rynkiem Social Media. Okazuje się bowiem, że według zauważalnej większości senatorów prawo w tej kwestii jest “przestarzałe”.

Pierwszą rzeczą jaka rzuciła się w oczy był formalny strój Marka Zuckerberga. Pewnie większość z Was kojarzy film, który obiegł internet, prezentujący jego szafę. Człowiek, który do tej pory “nie musiał” ubierać się biznesowo, w tym przypadku został zmuszony do założenia garnituru. Pokazał tym samym oficjalną formę dress codu, jaka obowiązuje w Senacie. Nic w tym dziwnego, przecież strój powinien być dostosowany do sposobu ubierania drugiej strony.

Kolejną rzeczą jest jego zachowanie, gestykulacja i sposób reakcji. Te – wedle znacznej częsci internautów – wyglądały dość automatycznie, przez co wiele z memów mówi o tym, że sam właściciel FB jest robotem. Poniekąd można przyznać im rację, niemniej jednak od strony biznesowej, negocjacyjnej, jest to na jego korzyść. Zdecydowanie pokazał swoją postawą, iż zależy mu a wyjaśnieniu kwestii problemów, jakie, według FB, zgotowały inne firmy zewnętrzne. Jego postawa miała udowodnić tą niewinność. Czy tak jest naprawdę, ciężko powiedzieć, sama mowa ciała będzie na pewno jeszcze nie raz omawiana przez ekspertów. W tym miejscu polecam przeczytać art. bezpośrednio tyczący się tego tematu.

Przesłuchanie Zuckerberga – sposób odpowiedzi

Senatorzy to ewidentnie “starzy wyjadacze”. Słuchając ich wypowiedzi czuć było bijący od nich profesjonalizm. Odnosi się to również do sposobu zadawania pytań, które często pojawiały się w dwóch formach. Pierwszą były pytania zamknięte, drugą natomiast – pytania rozciągnięte, stawiające w ich treści przeróżne tezy.

Muszę przyznać, że jednym z elementów, który również udał się przesłuchiwanemu to rozbudowane wypowiedzi, nawet na pytania, których riposta powinna być krótka, kończąca się zwykłymi: “tak” lub “nie”. Oczywiście, M. Zuckerberg  potwierdzał lub zaprzeczał stawianym pytaniom, wszakże nigdy nie skończył wypowiedzi w tym miejscu. Przeciągał odpowiedź, tłumacząc dokładnie co ma na myśli. Dzięki temu w wielu przypadkach zgodził się z pytającym, jednakże dodając magiczne “ale” oraz to co później dopowiedział, okazywało się nie być wcale tak oczywistą odpowiedzią jakiej najwyraźniej oczekiwali senatorowie. Próba tłumaczenia zasad funkcjonowania serwisu jest jak najbardziej zrozumiała, aczkolwiek do pewnego momentu z imponującej formy, zaczęły robić się długie, przeciągnięte wypowiedzi, często też z sobą sprzeczne.

Analityka

Jak ważnym tematem jest analityka i na czym polega? To co zauważyli senatorowie, nie jest jednoznaczne dla ogółu osób, które korzystają na co dzień z aplikacji FB.

Analityka Facebook’a to największe pole do zarobków tego SM giganta. W pytaniach i odpowiedziach było wiele obaw o wykorzystanie prywatnych danych, nie tylko przez firmy zewnętrzne, co podkreślał autor, ale również przez samego Facebook’a. Zuckerberg ominął odpowiedź na pytanie jakie wnioski mogą wyciągać z posiadanych danych. Nie od dziś mamy świadomość, że reklamy są profilowane według zachowań i preferencji odbiorców. Jak mocno mogą być zaawansowane? Tego nie wiemy. Wiemy natomiast, że reklamodawcy mogą przewidzieć moment, w którym prawdopodobnie zdecydujemy się na dziecko. Nawet kiedy my tak naprawdę jeszcze nie zaczęliśmy tego planować.

W tym miejscu stawiam pytanie o etykę. Czy to, że ludzie, wyrażając zgodę na przetwarzanie ich danych, często z niewiedzą wynikającą z braku czytania regulaminów, pozwala na robienie z nimi wszystkiego w taki sposób w jaki tylko firma sobie zażyczy? Czy może powinna zostać poddana regulacjom?

Czy warto się przyznać do błędu?

To kolejny temat do dłuższej dyskusji. Niemniej jednak nie da się pominąć faktu, że Mark przyznał się do błędów w zabezpieczeniu wcześniej wspomnianych danych. Mówi się, że przyznanie do błędu jest jednoznaczne z koniecznością wyciągnięcia konsekwencji lub wniosków. Toteż w mojej opinii otworzył on w tym momencie pełne pole do dalszej rozmowy nad systemowym wprowadzeniem zmian w funkcjonowaniu jego firmy. Jeden z senatorów przypomniał już kilka takich sytuacji, które wydarzyły się na przestrzeni ostatnich lat, po czym zapytał CEO Facebook’a “ile razy jeszcze będzie przepraszał”. Faktycznie mógł to być jego największy błąd, ale jak się domyślam, znajdą się też tacy którzy uznają jego skruchę za autentyczną.

Co czeka branżę internetową?

Branżę internetową prawdopodobnie w niedługim czasie czeka trudny okres “reformacji”. Dotychczas spotkaliśmy się z europejskim RODO. Niedługo przyjdzie czas na Amerykańskie regulacje, a później? Jak znamy systemy w których żyjemy, regulacjom nie będzie końca… Rynek Social Media zmienia się dynamicznie, więc prawo też nie pozostanie bierne. Czy wobec tego rynek reklamy i sprzedaż usług, poprzez targetowane bazy, wywoła większą ostrożność branży? Czy może małe trzęsienie ziemi? A może wcale nie takie małe? Upadek wielu firm, zmiany w dotychczasowych strategiach? Kto wie, wszystko pokaże czas. My, na dzień dzisiejszy możemy jedynie obserwować dalszy wynik śledztwa.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2019

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account