Typy osobowości w sprzedaży – sprzedawca vs. klient

Typy osobowości w sprzedaży – sprzedawca vs. klient

Dobry sprzedawca posiada pełen wachlarz różnych umiejętności, zaczynając od uśmiechu i dobrego samopoczucia, rozwijając na perfekcyjnej znajomości sprzedawanego towaru, a kończąc na byciu psychologiem w stopniu większym niż podstawowy. Weźmy pod lupę to ostatnie – pozornie może wydać się to trudne, bo niby skąd mamy wiedzieć jaki jest ma nasz rozmówca, gdy znamy jedynie imię i nazwisko. Dlatego, by umieć rozróżnić typy osobowości, wystarczy zapamiętać kilka prostych zasad…

W trakcie szkoleń na stanowiska sprzedażowe dosyć często mówi się o tym, by dostosowywać ton naszego głosu i prędkość wypowiadanych słów do tego, w jaki sposób wyraża się nasz rozmówca. Niejednokrotnie jednak nie poświęca się dostatecznie dużo czasu na wyjaśnienie, jak to działa, wobec czego sprzedawca nie korzysta z tej – jakże zbawiennej w skutkach – techniki.

Z tego artykułu dowiesz się:

– na co zwracać szczególną uwagę podczas rozmowy z flegmatykiem

– kto jest cierpliwy i dlaczego choleryk nie będzie robić na drutach

– z jakim typem osobowości najłatwiej prowadzi się rozmowy + praktyczne porady

Najlepiej rozumiemy samych siebie, zatem na chłopski rozum – kiedy nie znamy zbyt dobrze naszego rozmówcy istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że chętniej poprowadzimy rozmowę z kimś kto brzmi podobnie jak my. Grunt to poczuć się swobodnie – w takiej atmosferze rozmawia się najlepiej. Cały sekret tkwi w znajomości czterech typów osobowości, które możemy podzielić na dwie grupy:

Introwertycy – typy osobowości ceniące samotność, spokój, mocno ukierunkowane na własne wnętrze

1. Melancholik – czuję, więc jestem

Typ myśliciela. Perfekcjonista. Organizator. Wszystko analizuje. Wyjątkowo cierpliwy i skrupulatny. Z natury pesymista. Dobry słuchacz i doradca.

Jak go poznać?

  • odnosi się do swoich uczuć (“czuję”, “mam wrażenie…” etc.)
  • potrafi skakać z tematu w temat

Co do niego przemawia?

  • możliwość przetestowania
  • spersonalizowane promocje

Czego nie znosi?

  • presji czasu
  • zbyt dużego wyboru

2. Flegmatyk – logika ponad wszystko

Bardzo opanowany, spokojny człowiek. Świetny mediator. Lubi wspierać innych. Długo podejmuje decyzje. Bardzo stabilny, nieemocjonalny typ osobowości.

Jak go poznać?

  • zrównoważony sposób mówienia
  • odkłada sprawy na później

Co do niego przemawia?

  • logiczne argumenty
  • przepisy i procedury

Czego nie znosi?

  • zmian
  • przymusu

Ekstrawertycy – dusze towarzystwa, otwarci na zmiany, żyją w ciągłym ruchu

3. Sangwinik – pan świata

Typ przywódcy. Osobowość terytorialna. Lubi rozmawiać. Emocjonalnie skrajny – z zachwytu w irytację potrzeba tylko sekundy. Spontaniczny egocentryk.

Jak go poznać?

  • ma poczucie humoru
  • potrafi przerywać w półsłowie

Co do niego przemawia?

  • pochwały
  • produkty wysokiej jakości

Czego nie znosi?

  • krytyki
  • monotonii

4. Choleryk – kierownik

Typ działacza. Energiczny. Zdecydowany. Inicjator. Nie boi się wielkich wyzwań. Niezwykle praktyczny. Pracoholik. Podobnie jak melancholik – świetny organizator.

Jak go poznać?

  • lubi mieć kontrolę
  • bywa roszczeniowy

Co do niego przemawia?

  • konkretne korzyści
  • szybka realizacja

Czego nie znosi?

  • oczekiwania
  • wprowadzania w błąd

Typy osobowości w praktyce

Niekiedy ciężko jest rozgryźć drugą osobę z prostego powodu – każdy z nas posiada w swojej osobowości mieszankę temperamentów, które w rozmaity sposób potrafią wpływać na to jak funkcjonujemy czy porozumiewamy się. Przekazane nam w kodzie genetycznym cechy mogą być zawarte w zbiorach podlegających pod dwa lub trzy różne temperamenty, w związku z czym czasem trudno ocenić jaką osobowość posiada nasz rozmówca. Jednakże, w większości przypadków (jeśli nie we wszystkich), gdy dochodzi do pierwszego kontaktu, na pierwszy plan wybija się właśnie ten temperament, który dominuje nad resztą. Warto wypracować wygodny sobie schemat prowadzenia rozmowy z każdym typem osobowości, ale tak, by przede wszystkim samemu czuć się swobodnie i naturalnie.

1 komentarz
  1. Marian Zielinski 2 lata temu

    Zdecydowanie nie lubię choleryków 😉

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2020

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account