Dlaczego handlowiec powinien spędzać czas na obsłudze klienta?

Wciąż wielu menedżerów powtarza, że handlowiec powinien się skupić wyłącznie na sprzedaży. Nowi klienci to jest to, co spędza im sen z powiek. Czy jednak słusznie? Czy niedocenianie obsługi po-sprzedażowej może być błędnym kołem godzącym w przyszłe budżety?

Zamiast specjalista ds. sprzedaży – specjalista ds. sprzedaży i obsługi klienta.

Taktyka, która działała w przeszłości polegała na intensyfikacji kontaktu, czyli: liczby połączeń, wysłanych ofert. Dzisiaj to rak nie działa. Większość ludzi jest w stanie zapoznać się z podstawową ofertą firmy przez internet. Dalej ludzie potrzebują wysłuchania i doradztwa a nie wciskania przysłowiowego kitu.

Oznacza to, że klienci nie chcą być traktowani jako nominał. Potrzebują zwykłego ludzkiego podejścia. Tak więc najcenniejszą cechą staje się umiejętność słuchania i odpowiadania na indywidualne potrzeby klienta.

Słusznie zauważył Seth Godin:

“Nie znajdziesz klientów dla swoich produktów. Znajdziesz produkty dla swoich klientów. “

Zadowolony klient może być lojalnym klientem

Odpowiedź kryje się w tym jakże oczywistym pytaniu. Lepszy jest klient, który kupi od Ciebie raz czy kilka razy? Pytanie zdaje się retoryczne. Jednak menedżerowie w jakiś sposób o tym zapominają. 

Zadowoleni klienci to tacy, którym podoba się Twój produkt/usługa. Lojalni klienci przenoszą tą relację na wyższy poziom. Poprzez solidne relacje z firmą stają się adwokatem Twojego biznesu. Będą polecać Twój produkt lub usługę innym, tym samym zwiększając sprzedaż.

Zauważcie, że to obsługa klienta może być ważniejsza od marketingu czy nawet samej sprzedaży. W końcu zyskujemy dodatkowych “bezpłatne polecenia” (leady) i dostajemy reklamę viralową, czyli taką, za która nie trzeba w ogóle płacić. 

Redaktor naczelny serwisu, praktyk i teoretyk z dziedziny sprzedaży i negocjacji. Absolwent Wyższej Szkoły Menedżerskiej na kierunku handel zagraniczny. Od ponad 10 lat odpowiedzialny za sprzedaż usług marketingowych, consultingowych oraz employer brandingowych.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SalesMan Sprzedaż i Negocjacje ©2018

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account