Programy motywacyjne: dlaczego zazwyczaj nie działają?

Programy motywacyjne: dlaczego zazwyczaj nie działają?

Wyobraźmy sobie firmę, która swoich najlepszych handlowców wysyła raz do roku na zagraniczną wycieczkę integracyjną. Na pierwszy rzut oka wydaje się to bardzo fajnym dodatkiem i odskocznią od codziennej rutyny. Jednocześnie wyróżnieniem na tle innych. Jakie było zdziwienie owej firmy gdy system się nie sprawdził. Dlaczego?

Powodów było kilka. Wyjazd najlepszej grupy handlowców wspólnie, kojarzył się im raczej z przedłużeniem pracy, woleli spędzić go wspólnie z rodziną. Druga sprawa, wycieczka może sprawić, że czas który sobie zabierzemy, odbije się na brakach w późniejszej pracy. Kolejny powód to stosunki z przełożonymi. Nie każdy przecież lubi, jak jego przełożeni mają “oko” na to co robi w wolnym czasie i jak lubi go spędzać.

Niestety, poprzedni scenariusz nie jest niczym niezwykłym w dzisiejszych firmach. Wszyscy dostrzegają wagę nagradzania za wyniki. Pracodawcy zdecydowanie słusznie zauważyli, że samo zapewnienie wypłaty nie wystarczy aby ludzie starali się jak najlepiej. Potwierdzają to wszelkie badania, które mówią, że jednym z najbardziej negatywnych aspektów wpływających na naszą motywację, jest brak docenienia pracownika. Lecz jak da się zauważyć, niezwykle rzadko udaje się wdrożyć taki program, który przypadnie wszystkim do gustu.

Dlaczego programy motywacyjne nie działają

1. Osoby odpowiedzialne za opracowanie tychże programów, decydują się na takie rozwiązania, które mogłyby zmotywować wyłącznie ich samych. W powyższym przykładzie, jakiś lider wpadł na pomysł, że spędzenie z nim wyjazdu będzie doskonałym sposobem motywacji, “bo któż by nie chciał wypoczywać z swoim przełożonym”..

2. Istnieje powszechne przekonanie, że wszyscy lubią to samo. Podczas gdy jedni będą zbierali punkty na kartę, żeby jak najszybciej odebrać nagrodę, drudzy nie odbiorą jej nigdy.

3. Nie wszyscy lubią być na świeczniku. Kilka osób mogłoby zrezygnować z wycieczki, tylko ze względu na to, żeby innym nie zrobić przykrości. Niektórzy odbiorą to jako dyskryminację innych osób. Druga sprawa, że ten który nie załapie się na wyjazd, pozostaje z przeświadczeniem że jest uznawany za gorszego.

4. Zwykle systemy motywacyjny skupiają się na nagrodach wyłącznie materialnych. Jeśli zapytasz  pracowników, jak chcieliby być uznani za dobrą pracę, najczęściej usłyszysz: “zapłać mi więcej pieniędzy”.  Podczas gdy comiesięcznie premie stają się w pewnym momencie podstawą ich wynagrodzenia. Jej brak w danym miesiącu jest traktowany jako kara. Natomiast kolejna premia jako codzienność. Co ciekawe większość osób potrzebuje jedynie podania ręki, pogratulowania i docenienia. Nic więcej. Pokazanie zaufania do pracownika jest w tym przypadku dużo cenniejsze. Podobnie, dawanie ludziom możliwości uczestniczenia w konferencjach lub uczenia się czegoś nowego np na szkoleniach. Twoi najlepsi pracownicy, na pewno docenią możliwość rozwoju, bardziej niż darmowy bilet do kina.

5. Brak kreatywności. Nawet najlepszy program motywacyjny, który trwa i trwa, przestaje być atrakcyjny i zaczyna być postrzegany jako nudny. Ciągle te same wyzwania, nagrody… Aby walczyć z monotonią możesz pomyśleć o wprowadzaniu nowych rozwiązań. Cotygodniowe spotkania w restauracji, udział w programach telewizyjnych, wyjście na kręgle, wspólny udział w biegach etc. Możliwości są nieograniczone.

1 komentarz
  1. […] kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę tworząc programy motywacyjne. Z pierwszej części wiemy czego nie robić, teraz zastanówmy się jak należy postępować aby zwiększyć ich […]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2019

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account