Sztuka autoprezentacji – jak dobrze wypaść?

Bez względu na cel komunikacji, każdy z nas zamierza wyjść z niej z twarzą. Jak wynika z najnowszych statystyk, kiedy poznajemy nową osobę, mało kto odsłania swoje wady. Zazwyczaj, staramy się ocieplić swój wizerunek. W jaki sposób tego dokonać? Jak godnie się zaprezentować?

Czym jest autoprezentacja?

Zaskakującą informacją dla wielu ludzi jest fakt, że do zaprezentowania siebie powinniśmy wcześniej się przygotować. Jeśli na autoprezentację spojrzymy przez pryzmat procesu, jaki gwarantuje nam moc manipulowania swoim wizerunkiem i wrażeniem wywieranym na innych, osiągniemy sukces w niemal każdym projekcie.

Co składa się na nasz wizerunek?

Sam wizerunek to skondensowane informacje na nasz temat, jakie rozmówca zdobywa zarówno przed, w trakcie, jak i po konwersacji z nami. Pozostaje mieszaniną faktów, odczuć związanych z tym, w jaki sposób zostaliśmy odebrani. To właśnie z tego względu, powinniśmy odkryć kapitał dobrej autoprezentacji i umieścić ją jako stały element naszych strategii marketingowych.

Funkcje profesjonalnego prezentowania siebie

Być może nie dla wszystkich, motyw profesjonalnie przygotowanej autoprezentacji na pierwszy rzut oka pozostaje zrozumiały. Aby przybliżyć ten temat, a jednocześnie podzielić go na czynniki pierwsze, możemy zasięgnąć do podstawowych funkcji dobrego prezentowania się.

Jak zatem nietrudno się domyśleć, podstawowym zadaniem autoprezentacji pozostaje oddziaływanie interpersonalne. Dobre wrażenie, zwiększy sprzedaż i umocni naszą pozycję. Ponadto, sztuka profesjonalnej autoprezentacji, potrafi wspaniale wpłynąć na nasze poczucie własnej wartości. Dobry handlowiec to osoba, pewna swoich możliwości i argumentów.

Poniżej zostały przedstawione podstawowe zachowania auto prezentacyjne:

Elementy profesjonalnej autoprezentacji

Autoprezentację możemy podzielić na dwie części, o które w szczególności należy się zatroszczyć. Jest to nasz wygląd oraz zachowanie.

Wygląd i zachowanie

Wygląd stanowi element komunikacji niewerbalnej i może przybrać funkcję symbolu naszego autorytetu. Po prostu, podczas ważnych rozmów dobrze wyglądać dobrze! 🙂

Na zachowanie składa się zarówno komunikacja niewerbalna, jak i werbalna. Nawet najładniejsze słowa i rozbudowane zdania, nie będą skuteczne, jeśli będziemy wysyłać do odbiorcy sprzeczne komunikaty niewerbalne.

Efekt halo

Nasza autoprezentacja to tylko część składająca się na odbiór. Istnieje możliwość zajścia pewnych efektów, które mogą wpłynąć na nasz wizerunek pozytywnie lub negatywnie. Wśród najbardziej popularnych wymienia się efekt halo.

Efekt halo

Stanowi tendencję do automatycznego przypisywania pozytywnych lub negatywnych cech osobowości wyłącznie na podstawie pierwszego wrażenia.

Aspekty, które sprzyjają budowaniu pozytywnej relacji

Podczas autoprezentacji możesz wypaść znacznie lepiej, niż mógłbyś przypuszczać lub ponieść totalną porażkę! Masz możliwość zastosowania technik, które ocieplą Twój wizerunek. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Raznara, bardziej lubimy osoby, spotykane podczas posiłku. Wykorzystaj więc “technikę obiadu” w trakcie negocjacji, czy wszelkiego rodzaju rozmów z kontrahentami. Oprócz tego, zwróć swoją uwagę na pochlebstwa. Doceń poziom zaangażowania, wartość merytoryczną, jaką osoba wnosi swoją osobą w spotkanie, czy punktualność. Nie zapominaj o częstości kontaktów. Nic tak nie wpływa na pozytywne ubarwienie relacji, jak właśnie częstość spotkań.

 

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2019

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account