Kara dla Google za blokowanie sprzedaży powierzchni reklamowych

Kara dla Google za blokowanie sprzedaży powierzchni reklamowych

Zdaniem Komisji Europejskiej Google stosował praktyki mające na celu ograniczyć lub nawet zablokować działania reklamowe konkurencji w internecie, stąd decyzja o karze w wysokości 1,49 mld euro.

Komisja Europejska, po przeanalizowaniu umów z okresu 2006-2016 r. między Google a jego klientami, dopatrzyła się, że na przestrzeni dziesięciu lat dokumenty opatrzone były najpierw zastrzeżeniem wyłączności (reklamy z wyników wyszukiwania konkurencji Google były umownie zakazane), a później klauzulą “najlepszego lokowania”, co wymagało od posiadacza strony poświęcenia najlepszych miejsc na niej wyłącznie dla reklam od Google. Ponadto w 2009 roku w umowach Google pojawił się zapis, który mówił, że jeśli właściciel strony będzie chciał wprowadzić zmiany w wyświetlaniu reklam od konkurencji koncernu to będzie musiał wpierw uzyskać na to pisemną zgodę Google.

KE uznała, że Google, uzależniając od siebie właścicieli stron www i ograniczając możliość sprzedaży powierzchni reklamowych na ich własnych stronach, stosuje praktyki, które są krzywdzące zarówno dla konkurencji i konsumentów, jak również są zagrożeniem dla innowacji.

Kent Walker, wiceprezes Google LLC, napisał na blogu, że ważne są dla Google opinie od KE, jak również od innych i w odpowiedzi na obawy, jakie zgłosiła Komisja Europejska w Google będą dokonywane aktualizacje dotyczące polityki i produktów w Europie.

Przypomnijmy jeszcze, że na Google w 2017 roku Komisja Europejska nałożyła karę w wysokości 2,42 mld euro za rekomendowanie własnej porównywarki cen, wykorzystując do tego pozycję wyszukiwarki Google. Z kolei w roku 2018 Google, którego przychód za tenże rok wynosi 39,12 mld dolarów, musiał zapłacić gigantyczną karę opiewająca na 4,34 mld euro – za blokowanie konkurencji w sektorze telefonów komórkowych i systemu operacyjnego Android.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2019

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account