Ubezpieczenie transakcji gwarancją wypłacalności

Ubezpieczenie transakcji gwarancją wypłacalności

W 2018 roku w polskich przesiębiorstwach ubezpieczone należności wyniosły 157 mld zł, w porównaniu do 2017 roku, suma ta wzrosła o 9%. Jednak ubezpieczyciele w dalszym ciągu nie są usatysfakcjonowani takim wynikiem. Powodem jest fakt, że w Polsce transakcje sprzedaży ubezpiecza co piąta firma, z kolei z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych korzysta jedynie 17 % przedsiębiorstw.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, suma ubezpieczonych obrotów polskich przedsiębiorstw w 2018 roku po raz pierwszy w historii wyniosła 505 mld zł, tym samym w stosunku do roku 2017r. wzrosła o 10 %. Ubezpieczyciele w Polsce mocniej skupili się na wsparciu eksportu, co potwierdza 112 proc. dynamika dotycząca ochrony kredytów eksportowych, z kolei ubezpieczane należności krajowe obniżyły swoją wartość do 101,7 mld zł z 105 mld zł w 2017r..

” Ubezpieczenie należności handlowych jest najlepszym sposobem zabezpieczenia ryzyka kredytowego. Zmienione w 2016 roku prawo restrukturyzacyjne sprzyja bardzo dłużnikom, a wierzyciele często pozostają bez wsparcia. Stąd też ubezpieczenie, które nie jest związane z majątkiem dłużnika, pozwala na lepsze zabezpieczenie ryzyka kredytowego” – mówi Marcin Olczak, dyrektor Departamentu Ryzyk Kredytowych i Politycznych w firmie Marsh, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes. Ocenia również, że w 2019 roku prawdopodobnie znów wzrosną stawki za ubezpieczenia, choć nie w takim stopniu jak w roku 2018.

W marcu tego roku, według informacji zebranych przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych na podstawie danych z Monitora Sądowego i Gospodarczego, sądy ogłosiły upadłość 53 firm, wobec danych z lutego, liczba ta wzrosła o 13 proc. W okresie od kwietnia 2018 roku do marca 2019 zamknięto aż 623 przedsiębiorstwa, powodem zakończenia działalności była niewypłacalność. W wielu przypadkach winę za upadłość tych firm ponoszą zatory płatnicze wywołane przez kontrahenów. Można więc wysnuć wniosek, że bardzo wiele polskich przedsiębiorstw nie ma jeszcze świadomości, że ubezpieczanie transakcji jest najlepszym wsparciem procesu sprzedaży w przypadku ochrony płynności finansowej.

Ekspert firmy Marsh, Marcin Olczak, mówi również o tym, że wielki wpływ na sektor ubezpieczeń należności handlowych wywiera sytuacja geopolityczna. Republika Czeska wraz z Niemcami wiodą prym w partnerstwie handlowym z Polską, natomiast trzeci największy partner – Wielka Brytania – z powodu twardego brexitu może wprowadzić nadzór celny, tym samym zmieniając swobodny charakter obrotu towarami.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

SALESMAN Sprzedaż Analityka Smarketing ©2019

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account